luni, 19 septembrie 2011

Vegeta 100% naturală


pătrunjel
păstârnac
morcov
ţelina
ceapă roşie
ceapă galbenă
praz
gogoşar
ardei gras
kapia
acestea sunt bunătăţile din vegeta mea homemade :)

În urmă cu un an când am descoperit-o pe Ina m-a atras la ea reţetele de vegeta şi de pâine cât şi alegerea ei de a duce un stil de viaţă sănătos. De atunci nu mai cumpăr, ci fac în casă si vegeta si paine, (ca si o mulţime de alte lucruri şi mă tot mobilizez să trăiesc o viaţă sănătoasă atât eu cât şi familia mea.

Anul trecut m-am cam chinuit cu prepararea vegetei deoarece neinspirată am tăiat şi eu legumele felii cât de subţiri am putut şi am aşteptat o grămadă de timp până s-au uscat în cuptor deoarece deshidrator nu aveam.
Nici acum nu am, dar îl ţin pe lista de dorinţe, poate poate apare de undeva :)
Precum tot omul care învaţă din greşeli, anul acesta am dat totul pe răzătoare (în afară de cepe şi praz care le-am tocat) şi mi-a fost mult mai uşor.
Mai greu a fost de dat pe răzătoare ardeii deoarece au multa apă, şi i-am lăsat şi la scurs un pic; tot ei au stat şi cel mai mult la deshidratat.

Le-am pus în cuptor la temperatura minimă cu uşa întredeschisă ca să nu fie peste 40 grade. Dacă nu aveţi termometru special, puteţi face ca mine: staţi cu mâna în cuptor şi dacă puteţi suporta înseamna că temperatura e mai mică de 40 grade. Daca nu, deschideţi mai tare uşa cuptorului.
Din cauza conţinutului de apă diferit din legume am ales să usuc fiecare legumă pe rând dar am facut-o şi pentru că n-am decăt un grătar la cuptor; prin urmare am stat 2 zile ca să fac vegeta. Dar nu imi pare deloc rău mai ales că am descoperit noi gusturi excelente printre care cel al cepei deshidratate. Are un gust foarte bun pentru o ceapă :) noi tot am ronţăit din ea, aşa că am hotărât să mai fac separat numai ceapă uscată. La sfarşit am amestecat legumele uscate cu sare şi verdeţuri uscate.(am mai uscat intre timp patrunjel, leustean si telina)

Despre ingredientele din listă si conţinutul plicurilor de vegeta din comerţ (şi a altor produse alimentare) s-a tot scris de către alţii mai cunoscatori în domemiu decât mine. Însă pentru cei care sunt încă sceptici şi cred că un anumit segment al populaţiei a lut-o razna sau stărneste valuri fără motiv, o să redau o parte dintr-un articol de pe site-ul Protectia Consumatorului ...Altfel care vă recomand să-l cititi în întregime pe pagina lor.

"Poate v-ati intrebat cum pot 2 fire de morcov si 2 de pătrunjel dintr-un plic să dea acel gust. Nici nu pot. Peste 90% din plic este monoglutamat de sodiu, substanta care supraexcită papilele gustative, făcându-le să simtă mult mai puternic gustul celor 2 fire de legume. Nu vă lăsati înselati de reclamele de tip "ca la mama acasă" sau de ambalajele atrăgătoare. Gustul vă poate însela, căci unele chimicale dau arome mai intense decât cele naturale."... ... ...
"În ultimii ani producătorii au învăţat cum să-i fenteze pe cumpărători. Pe etichete nu mai scrie AROME SINTETICE, ci AROME NATURAL IDENTICE. Aditivii sintetici nu mai sunt mentionati după codul E, ci după numele propriu-zis - acid citric (cum e cazul, printre altele, al margarinei Rama), conservant, gelifiant, etc. Cumpărătorul rareori se gândeste că aceste ingrediente sunt de fapt E-uri."

Acestea fiind zise, vă doresc o toamnă frumoasă, îmbelşugată, să aveţi sănătate şi o inimă bună în tot ceea ce faceţi. Eu mă întorc înapoi la cuptor că mai am ceva bun acolo.

11 comentarii:

  1. Minunata reteta ta, abia astept concediul sa incerc si eu...sper sa imi iasa cat de cat :p

    Te admir foarte mult pentru stilul de viata pe care l-ai adoptat pentru tine si pentru familia ta!

    Te pup! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Oau, ce de munca, stiu ce inseamna, faceam si eu asa ceva pe vremea lui nea nicu cind iarna erau tare scumpe aceste produse. Acum nu mai fac,am contor personal la gaze si fac economie dar, pun amestec de legume proaspete in pungute la congelator basca ca gasesc in tot timpul anului legume proaspete in supermarket la pret convenabil. Mai cumpar pungute cu amestec de legume deshidratate fara adaos de sare si fara conservanti de la plafar !

    RăspundețiȘtergere
  3. @Simona - o sa-ti iasa. Ai sa vezi ce satisfactie ai cand admiri creatia mainilor tale. Mai ales daca ai un robot de bucatarie care sa ti le marunteasca sau o razatoare din-acea speciala din reclame.
    @Geta - stiu ca tu ai deja experienta intr-ale bucararitului in vremuri cu adevarat de criza :)
    Si mama are contor personal de gaz si cat am stat vara asta la ea am vazut si eu ce inseamna consumul ala inregistrat. Cand ma gandesc ca la iarna ala va fi singura incalzire...
    De pungutele cu legume de la plafar nici n-am stiut. Noi avem un frigider de-ala mic asa ca nu mai e loc de alte pungute in plus :))

    RăspundețiȘtergere
  4. foarte apetisanta reteta ta... deja simt gustul cepei deshidratate. :P
    ... Poate la anul incerc si eu... pana atunci voi mentine cantitatea de vegeta folosita, la minim, asa cum face de ceva vreme incoace.

    RăspundețiȘtergere
  5. @Gabi- uite Geta zice ca se gasesc pungute cu amestec de legume deshidratate si la plafar. fara adaos de sare si fara conservanti

    RăspundețiȘtergere
  6. am luat si eu ceva de gen, insa nu mi s-a parut a neavea conservanti, chiar daca asa scria pe punga... cred ca tot cele facute in casa sunt cele mai bune.

    RăspundețiȘtergere
  7. Hmm. ce spuneam eu ca-ti place sa le bibilesti?
    Munca de chinez intr-adevar... 2 zile sa astepti dupa ea...
    Fie ca sa primesti cadou un deshidrator.

    Referitor la catina: in piata era 15 lei!! :(
    E clar ca n-am mai luat. M-am hotarat sa iau gata preparata la borcan

    Iti doresc si tie o toamna frumoasa si sanatate ca sa faci tot felul de bunatati. Fain le-ai aranjat in poza.

    RăspundețiȘtergere
  8. si eu o sa fac ! sper sa reusesc , nu am deshidrator !

    RăspundețiȘtergere
  9. Transformi cuptorul in deshidrator :)
    Si neaparat lasi fereastra deschisa

    RăspundețiȘtergere
  10. daca nu voi reusi in acest an cu siguranta imi fac din timp la anul. multumim de sfaturi!

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...