luni, 4 martie 2013

Jim Nasturel si Lukas, mecanicul de locomotiva - campania vALLuntar 2

Isi mai aduce aminte cineva de desenele animate "Jim Button" care rulau acum cativa (multi) ani la teleizor?
Eu chiar imi aduc aminte cu drag, acestea afiind unele care imi placeau din multimea de desene noi (si unele chiar aiurea) care aparusera. Imi placea melodia vesela de inceput si faptul ca aventurile celor doi eroi erau interesante incat mi-era greu sa ma hotasc care din personaje mi-ar placea sa fiu. Jim Button sau printesa Li-Si.. ?
Pentru azi am ales sa va prezint aceasta carte Jim Nasturel si Lukas mecanicul de locomotiva care a stat la baza acelor desene animate si a unor piese de teatru.


Cartea pe numele ei original Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer  a fost pubicata pentru prima oara in 1960 si a fost tradusa intre timp in peste 30 de limbi.  Aceasta i-a adus scriitorului german Michael Ende fiu de pictor, celebritatea si succesul, deschizand intr-un fel calea pentru celelalte carti care urmau sa vina. Desi anul publicarii cartii a fost 1960, ea a fost scrisa inca din 1956 dupa ce  Michael Ende s-a intors din Italia insa editurile nu s-au aratat interesate de manunscrisul care avea 500 de pagini. In cele din urma romanul Jim Nasturel a fost impartit in doua volume: "Jim Nasturel si Lukas, mecanicul de locomotiva" si "Jim Nasturel si cei 13 salbatici"
Michael Ende nu a scris doar carti pentru copii, majoritatea netraduse la noi, ci si poezii, piese de teatru si literatura fantastica pentru adulti.

Faptul ca am citit pentru a doua oara aceasta carte m-a facut sa o procesez ca un copil deoarece copiii mei erau cei care ma ascultau; si ma intrebam cat poate fi de inteleasa aceasta carte de un copil de 5 ani cat are in curand fiul meu. Este o carte de aventuri care solicita imaginatia copiilor dar si interesul, de multe ori fiind nevoita sa ma opresc pentru a explica ce inseamna anumite cuvinte sau expresii. Am citit-o in mai multe episoade, copiii neavand rabdare mult timp la o carte fara imagini la tot pasul. Insa inainte de culcare le povesteam inca o data ce aventuri au avut Jim Nasturel si cu Lukas. Textul abunda in descrierea peisajelor fantastice care impresioneaza copii de varste mai mari si tinerii, zic eu, decat copiii mici

Povestea incepe cu prezentarea tarii in care locuia Lukas si locomotiva sa, Emma. Lummerland era o tara foarte mica, de fapt o insula care avea o gara si o cale ferata ce incojura muntii, un castel si doua case in care locuiau regele si cei doi supusi ai sai. Putini locuitori si cam inghesuiti dar fericiti in rutina vietii lor. Traiul lor linistit a fost tulburat intr-una din zile o data cu venirea postasului cu un pachet misterios pentru o adresa inexistenta pe insula Lummerland. In urma desfacerii pachetului cei patru localnici raman surprinsi deoarece inuntru se afla un bebelus negru. Surpriza se transforma in bucurie deoarece toti sunt de acord ca bebelusul sa ramana pe insula si atfel doamna Waas devine mamica lui Jim. Insa adevarata aventura incepe cand Jim, deja crescut mare hotaraste sa plece de pe insula impreuna cu prietenul sau Lukas si locomotiva Emma.


Prima tara unde ajung ei dupa calatoria pe apa este Mandala. Aici Jim avu surpiza sa observe ca mandalierii sunt niste oameni aparte care aveau foarte multi copii, nepoti si stranepoti si mergeau impreuna peste tot tinandu-se unul pe altul de mana. de la cel mai mare la cel mai mic. Ei aveau si propriile obiceiuri si meserii ciudate: curatatorii de urechi, numaratorii de fire de par, acrobatii, sculptorii in fildes.... In urma cunostintei cu un personaj foarte mic, Ping-Pong, Jim si Lukas afla doua lucruri importante: in aceasta tara, bebelusii erau foarte destepti si ascutiti la minte; imparatul Mandalei isi jeleste fiica tinuta prizoniera in Cetatea Dragonilor. Jim si Lukas iau hotararea de a pleca sa o salveze pe printesa Li-Si.

Curajul celor doi eroi ii poarta in aceasta calatorie de salvare prin locuri mai putin obisnuite. Padurea Celor O Mie De Minunatii e o adevarata jungla teribil de salbatica, cu copaci din sticla colorata, plante agatatoare, dar si animale ciudate: melci cu casele cu etaj in spinare, serpi uriasi cu doua capete, caprioare dansatoare. Valea Amurgului - o rapa intunecata, lata cat o strada, in care orice zgomot se amplifica intr-un ecou teribil. Peretii stancosi erau asezati astfel incat sunetul era aruncat in zig-zag intre acestia, ecoul ajungand dintr-un capat in celalalt dadea nastere la mii de ecouri. ceea ce nu a fost deloc spre binele lor deoarece zgomotele puternice facute de locomotiva au facut ca stancile sa se prabuseasca pana aproape sa-i prinda.

In calatoria lor prin desertul Capatul Lumii au parte de tot felul de aratari ciudate care ii induc in eroare in pastrarea directiei bune: munti cu crestele in jos, aisberguri uriase plutind prin vazduh, un sat de indieni, corabii cu panze, Turnul Eiffel si chiar insula lor, Lummerland. Asa afla Jim Nasturel despre fenomenul "fata morgana". Intalnirea cu uriasul Tur-Tur este exact sansa lor de a scapa din marea zapaceala pe care le-a creat-o desertul si de a afla pvestea interesanta a unui om care avusese parte toata viata lui doar de respingere si un tratament superficial al celor din jur.


Mai departe calatoria lor prin Taramul Negrelor Stanci devine infricosatoare si periculoasa deoarece aste presupune sa mearga prin intuneric si prin ger doar pe o fasie ingusta de drum restul fiind prapastie. Farurile locomotivei nu le erau de nici un folos la iluminatul drumului deoarece bezna inghitea orice lumina, iar paturile nu reuseau sa le tina cald deoarece frigul patrunse in locomotiva prin micile crapaturi si incepusera sa inghete.

Nu va mai spun nimic desi aventura lor mai continua inca pe jumatate de carte. Ma opresc aici si va invit sa cititi cartea chiar voi pentru a afla ce se intampla mai departe cu Jim si prietenul sau Lukas dar si pentru a va bucura pe indelete de lectura deoarece cred ca v-ati dat seama ce eu am scris aici cate ceva foaaaarte pe scurt. Cartea are aproape 240 de pagini de povestire iar la sfarsit se afla o biografie interesanta a autorului.
Cu drag va recomand aceasta carte care mi-a oferit cateva ore de incantare copilareasca parcurgand sirul aventurilor fantastice. Pentru copii asa mici ca ai mei am simplificat un pic povestirea insa pe parcurs, le-o voi mai repeta. Sunt curioasa cum este volumul doi al povesti,  Jim Nasturel si cei 13 salbatici, insa deomcamdata am gasit-o doar in germana.

Recenzia face parte din campania vALLuntar 2, campanie in care citim si plantam copaci datorita Grupului Editurial All si Romsilva
Aceasta cartre imi apartine, am cumparat-o anul trecut, deci mai am inca doua recenzii de facut la cartile primite special pentru aceasta campanie. Nu vor mai fi carti pentru copii ci pentru oameni mari :)

Cealalta recenzie in cadrul campaniei vALLuntar este la cartile educative Pixi

Celelalte recenzii pot fi vazute urmand linkul http://www.inlinkz.com/wpnew.php?id=245790&ps=30

Va astept pararile in comentarii. Sunteti interesati de carte? ati mai citit-o si voi?

54 de comentarii:

  1. sincer iti marturisesc ca e prima data cand aud de acest Jim nasturel, dar pare o care tare interesanta:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da. e o carte interesanta si sigur ai sa gasesti si desenele animate pe undeva :)
      daca te intereseaza.. :)

      Dar Michael Ende a scris si carti pentru oameni mai mari . asa ca noi.

      Ștergere
    2. Eu nu am gasit cartea si am nevoie de un rezumat urgent!

      Ștergere
  2. Iubesc cartea asta, iar Michael Ende e autorul meu favorit de carti pentru copii. La noi au mai fost traduse Povestea fara sfarsit (o bijuterie) si Momo (un deliciu). O avem si noi in biblioteca si sper ca S. sa o indrageasca la fel de mult ca mine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa, si mie imi place ca scriitor. Mai ales ca personajele sale au legatura cu fapte reale. De exemplu in "Jim Nasturel" se regasesc amintiri din copilaria lui.
      Am citit si "O poveste fara sfarsit" si "Lungul drum catre Santa Cruz"
      Mai am de bifat "Momo" .

      Ștergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stiu cartea, imi place, noi trebuie sa mai asteptam pana sa o citim, copiii mei inca sunt micuti pentru ea :)

      Ștergere
    2. Asa am zis si eu :)
      Insa prima oara am citit-o pentru mine. Apoi, am citit-o si pentru ei. Dar simplificata. Cenzura la unele expresii...

      Ștergere
  4. Nu avem cartea dar pare interesanta!Tia fiind mai mare , are rabdare sa citeasca astfel de carti.Khloe inca e fascinata de cartile cu imagini multe.Nici ei nu ii place sa stea sa asculte astfel de carti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai, la varste mici imaginile fac tot jocul. faptul ca retin (si) vizual informatia citita. Textul e scris pentru copii de varste mai mari. Insa ai mei copii tot au retinut de ceva din moment ce la povestea de seara uneori ma completeaza ei pe mine cu ce sar eu peste, din poveste :)

      Ștergere
  5. Uau, ce frumoasa recenzie! Nici nu observasem cartea in rafturile virtuale ale editurii, poate pentru ca e pentru copii mai mari. Nu am mai auzit de Jim, n-am vazut desenele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos Raluca.
      Eu vanam de mult cartea asta. desenele animate nu le gasisem in romana asa ca ma concentrasem pe obtinerea cartii.
      Pe vremea mea,,, :) cand erau desenele la televizor, pe fox kids parca, erau cu dublare in limba romana.
      Copiii oricum vor creste deci imi prinde bine sa o am deja. Eu am luat-o cand a fost reducerea de 50% pe site-ul editurii All.

      Ștergere
  6. il stiam pe ende doar ca pe autorul lui momo, uite ca am mai aflat ceva nou :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie exact "MoMo" imi mai lipseste
      Pe celelalte le am: "Jim Nasturel", "Poveste fara sfarsit", "Lungul drum catre Santa Cruz"
      Pe Talente de Nazdravani se afla recenzia la "Lungul drum catre Santa Cruz"
      http://talentedenazdravani.ro/blog/2013/02/21/lungul-drum-catre-santa-cruz-michael-ende/

      Ștergere
  7. Chiar am vrut să cer cartea asta în campania vALLuntar, însă până la urmă am ales altceva. Dar va trebui să citesc şi povestea lui Jim Năsturel, căci pare tare interesantă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca ai copii, vei ajunge sa citesti si cartea aceasta :)
      De fapt e interesanta si pentru oameni mari nu numai pentru copii. Michael si-a inspirat povestea din viata lui, copilaria lui, oameni intalniti in viata.

      Ștergere
  8. Nu stiam de poveste, dar pare interesanta. Probabil ca nici fetele mele n-ar avea prea multa rabdare sa le-o citesc acum, dar cand vor mai creste cred ca le-ar placea. Multumim pentru recomandare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ah, da. Si ale tale sunt mici ptr ascultat toata povestea. Dar tu nu esti ;)

      Ștergere
  9. Faina!!
    Eu am tot stat pe ganduri pe care sa o aleg, aceasta sau Lungul drum...
    In final a castigat cealalta, si asta a ajuns undeva pe lista de lectura.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa sti ca eram curioasa care este cealalta carte aleasa de tine in campanie. mai ales ca ai zis ca e pentru copii.
      Dar acum am vazut cat de curajoasa esti tu :)

      Cred ca la tine ar fi mai potrivita aceasta cartea cu JimNasturel decat la noi.este exact varsta potrivita.

      Ștergere
    2. ia ghici, am terminat de citit jim nasturel, dau sa caut pe google sa vad cu ce continua povestea, si ajung la tine!! ca nu retinusem cand am citit articolul ca are si continuare.
      bon, acum intrebare: ce se intampla cu nasturel...????

      Ștergere
    3. Pai, continuarea ar fi cartea "Jim Nasturel si cei 13 salbatici" in care Jim ar trebui sa afle povestea rapirii lui, bebelus fiind. Daca intelegi germana iti e usor, deoarece cartea am vazut-o in germana la ei pe site

      Pana la urma banuiesc ca face nunta :)
      cu Li-Si :)

      Ștergere
  10. Nici eu nu am auzit de Jim si nici de desenele animate cu ei nu imi amintesc... multumim pentru prezentare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este un inceput in toate Melly draga ;)

      Ștergere
    2. Am gasit desenele!
      http://www.youtube.com/watch?v=ZLGIBCfG8MA

      Ștergere
    3. Multumesc, multumesc :) mai gaseste-mi si putin timp :D

      Ștergere
  11. Răspunsuri
    1. ma bucur :)
      asa am patit si eu cand am pus mana pe cartea asta.

      Ștergere
  12. Minunata recenzia ta! nu stiam desprea aceasta carte...chiar mi-ar placea sa o avem si noi sa o citim cand mai crestem un pic.

    RăspundețiȘtergere
  13. Nu imi amintesc sa fi vazut desenele animate, dar pare o carte simpatica! Multumesc ca ne-ai prezentat-o! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate perioada in care apreciam eu desenele animate nu corespunde cu perioada ta in care le apreciai :)
      ;)
      Cu placere Loryloo.
      Eu majoritatea cartilor am inceput sa le apreciez de-abia dupa ce am avut copii.

      Ștergere
  14. Răspunsuri
    1. Da, este interesanta. Insa nu e carticica ci carte. E de-a dreptul un roman.
      :)

      Ștergere
  15. Nu imi amintesc de personaj (nu cred ca l-am vazut) dar imi place mult cartea din cate am citit in recenzie.
    Ma bucur sa o descopar:)
    Merci!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate nu aveam aceleasi gusturi in ce priveste desenele animate.
      Cartea e faina. Mi-ar placea sa apara si continuarea.

      Ștergere
  16. Nu cred ca am vazut desenele animate, dar pare o aventura grozava chiar si pentru adulti. Eu as citi-o chiar si la varsta aceasta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, e o buna alegere si pentru varsta aceasa
      uite aici si desenele http://www.youtube.com/watch?v=ZLGIBCfG8MA

      Ștergere
  17. Nu am nicio carte de acest autor si cu siguranta voi cumpara si eu macar una. Andreea- fetita mea de 4 ani si jumatate - e pasioanata de trenulete si povesti cu ele, deci e posibil sa-i placa. Mi-ar fi placut daca imaginile erau color, pentru ca la varsta ei conteaza acest aspect, insa o sa iti povestesc ce si cum dupa ce o vom achizitiona.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anemona draga, sa-ti traiasca fetita, sa creasca mare si sanatoasa. Cartea, asa cum am scris in recenzie e mai greu de urmarit de catre copiii mici. cel mai bine e ca s-o citesti tu, apoi cand i-o citesti ei poti s-o curtezi asa pe intelesul ei. Ai mei tot vroiau sa dea ei paginile inainte, sa vada desenele, asa ca le-am dat cartea sa o rasfoiasca in voie si le-am explicat imaginile cand ma intrebau.

      Ștergere
  18. Nu am auzit de poveste.
    O sa imi notez numele cartii ca sa o cumpar si eu cand va fi baietelul meu mai mare :)

    RăspundețiȘtergere
  19. Foarte frumoasa prezentarea. Nu am copii in dotare sa-i rasfat cu povesti, dar inca mai e sufletul copil si citesc pentru mine.
    Mi-a placut mult "Poveste fara sfarsit" si din ce ai scris tu, cred ca mi-ar placea si asta.
    Ultima carte de povesti pe care am citit-o a fost o colectie de povesti chinezesti, "Pasarea fericirii" si ma gandeam ca poate nu toate povestile sunt pentru copii, sunt si povesti scrise pentru adulti-copii.
    Spor la plantat si la multi copaci!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Povestea fara sfarsit a fost prima carte care am citit-o de Ende. Vreau sa zic ca, in zilele (serile, noptile) cand am citit-o, asa de tare eram absorbita de lectura extraordinara incat ajunsesem sa pierd notiunea timpului. Asemeni personajului din carte, nu mai stiam ce zi este. de fapt am uitat sa merg la cateva intalniri organizate de prietenele mele fiindca incurcasem zilele . eram convinsa ca in loc de vineri, e joi :)

      Ștergere
    2. Eu am citit-o pentru un curs in anul IV de facultate si mi-a placut la nebunie ... culmea e ca fata care avea de prezentat la seminat cartea nu reusise s-o termine si eu, care eram asa de entuziasmata, m-am simtit prost s-o pun pe ea intr-o lumina proasta.
      Uite ca am inceput "Momo", dar nu merge la fel de ... 'entuziast'
      Multumim inca o data pentru recomandare, ma bucur ca ALL l-a adus pe Michael Ende cu inca o carte in Romania.

      Ștergere
    3. Interesanta atitudinea ta Blueroses
      Eu de obicei sunt mai bagareata.. :)

      Tu ai MOMo tiparita sau e-book?

      Ștergere
    4. Scuze, nu am vazut intrebarea ta mai devreme, acum am ajuns aici fiindca are Chrome optiune de fill-in :)
      "Momo" e e-book, in romana, daca o vrei da-mi un semn pe mail!

      Ștergere
  20. Multumesc. Ma bucur de fiecare recenzie citita. Este o calatorie cu trenul prin intreaga lume. Succes !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere, Antonela.
      De fapt eu iti multumesc tie :)
      Este o calatorie cu locomotiva Emma care valoreaza mai mult decat un tren ;)

      Ștergere
  21. Am vazut si noi aici cartea in librarii pusa la loc de cinste, o sa o cumparam insa in romana, sigur o sa-i palca Iuliei. Multumim de prezentare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cu placere :*
      sunt sigura ca iti va placea in primul rand tie :)

      Ștergere
  22. Asta nu este rezumatul intreg?

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...