Nici
nu stiti voi de cand tot vreau sa scriu despre cartea aceasta. Sa
scriu, in sensul sa povestesc din ea cu cuvintele mele, ce m-a
impresionat pe mine, ce m-a dat pe spate si ce m-a pus pe ganduri.
Imi
pare rau ca astazi o fac asa pe graba. imi promit ca la anul imi voi
face timp sa descos cartea cumva pe capitole pentru a va impartasi si
voua un pic din valoarea ei.
La
ce se refera carte aceasta mi-e greu sa descriu in cateva cuvinte acum.
spun doar ca este vorba despre mine si copiii mei, despre tine si copii
tai, despre parintii nostri si toate generatiile de dinaintea noastra.
Fiecare avem asteptari inscrise in codul nostru genetic cu care venim pe
lumea asta si, culmea! asteptam sa ni se implineasca. De ce nu ni se implinesc vom afla din carte.
Oare ma credeti ca tocmai am sters pentru a treia oara doua paragrafe cu explicatii despre carte? Am decis ca e mai bine sa las sa vorbeasca cuvintele Claudiei din articolul aparut pe dascali.ro. Claudia Neacsu este cea care a tradus aceasta carte in limba romana iar eu am avut placuta ocazie sa o cunosc la lansarea cartii in Timisoara. si am primit si un autograf :)
"Continuum Concept ne aduce o perspectivă proaspătă, nouă, menită să
ne reamintească cine suntem, de unde venim și cum putem genera într-un
mod natural comportamente pozitive și un stil de educație complet
non-violent și aproape de natură, fără eforturi.
Cartea descrie faptul că fiinţa umană are anumite aşteptări şi
tendinţe înnăscute referitoare la mediul înconjurător şi la tratamentele
semenilor săi, apărute în perioada de formare a speciei. Dacă acele
aşteptări şi tendinţe nu sunt îndeplinite la timp şi în ordinea
aşteptată, persoana – şi în consecinţă şi comunitatea – suferă o ruptură
a continuum-ului său, nepermiţându-şi să meargă mai departe, să crească
în deplinătatea forţelor şi potenţialului său. Când sunt îndeplinite
acele aşteptări şi tendinţe, chiar cu un oarecare decalaj în timp şi
succesiune, persoana trece la următorul stadiu de dezvoltare, stadiu
care include şi el un set de aşteptări şi tendinţe specific.
Îngrijirea bebeluşilor reprezinţă teritoriul cu cele mai mari şanse
de refacere al continuum-ului. Aşteptările şi tendinţele înnăscute
prevăd contactul permanent cu persoana care îl îngrijeşte, alăptarea
prelungită, răspunsul la semnalele de eliminare, aspecte care pot fi
îndeplinite mai degrabă şi mai probabil decât de exemplu: predarea
responsabilităţii pentru propria siguranţă, în cazul copilului care
începe să se deplaseze.
Este firesc să ne ţinem bebeluşii aproape până când sunt capabili şi
doritori să se deplaseze singuri. Copiii sunt bine intenţionaţi.
Învăţarea se petrece din aproape în aproape, între diferitele categorii
de vârstă. Omul este o fiinţă evoluată să îi placă muncă. Putem
împărtăşi traiul în comun fără control şi fără frustrarea propriilor
nevoi. Este loc pentru toţi. Societatea poate avea principii de bază
stabile şi reguli exterioare relaxate.
...
Vă propun un mic experiement: căutaţi printre cunoştinţele dvs. o
familie cu bebeluş care a fost purtat în primele câteva luni (de exemplu
într-un cuibărel, sling, eşarfă, wrap sau marsupiu de tip SSC) şi
observaţi cu vi se aşează în braţe, observaţi tonusul muscular. Ei sunt
relaxaţi şi în acelaşi timp vivace. Ei nu au stocat energia în exces,
ştiu să se aşeze firesc în braţele unei persoane adulte şi sunt curioşi
faţă de noi experienţe.
Vă urez lectură plăcută şi să refacem cât mai mult din continuum!"
Imi cer scuze pentru copy-paste dar nu ma pot abtine sa va arat cateva citate din carte. deoarece asa cum suna cuvintele acelea nu le pot inlocui cu nimic altceva.
In
introducere Jean ne prezinta experientele catorva femei, mame care, la
fel ca si noi si-au pus anumite
intrebari in legatura cu cresterea copiilor si care dupa citirea cartii
au reusit sa repare continuumul asa cum frumos spunea Claudia. Nu le-a
fost usor, cum nici mie si nici altor persoane care le cunosc nu le-a
fost. Ce s-a intamplat cu noi, oamenii in ultimele sute de ani? cum de
am ajuns sa renuntam la ceea ce instictele naturale ne spuneau ca este
bine sa facem in privinta copiilor? In carte ni se prezinta cateva
cauze. In discutiile cu o prietena de-a mea referitor la cresterea
copiilor am ajuns amandoua la concluzia ca instinctele naturale din noi
au adormit cumva, au amortit, si iasa doar din cand in cand la iveala
dar noi avem grija sa le punem la punct si sa mergem mai departe in
deciziile noastre superargumentate.
citat din carte:
"Aşa
de orbiţi suntem că există în Anglia
chiar şi o Asociaţie Naţională a Parinţilor cu
Copii care nu Dorm. Funcţionează aparent după modelul Alcoolicilor Anonimi, îmbărbătând
victimele bebeluşilor plângăcioşi cu compasiune si consolări de genul: „Într-un
final tot cresc.”; „Faceţi cu schimbul cu soţul sau soţia, ca măcar unul
dintre voi să doarmă
cate puţin.”; „Nu-i strică unui bebeluş să fie lăsat să plângă, dacă ştiţi că
nu are probleme.”
Cea mai bună recomandare a lor este totuşi: „Daca
toate celelalte încercări dau
greş, nu-i face rau nici să-l lăsaţi să doarmă cu voi în pat.” Nu răsare
nicicum propunerea
de pace şi încrederea în bebeluşi, care – în mod unanim şi explicit – anunţă unde e locul lor"
Despre a fi centrat pe copil sau permisiv
... Cantitatea
enormă de energie consumată de copii în încercarea de a atrage atenţia nu se datorează
faptului că au nevoie de atenţie în sine. Ei semnalează pur şi simplu că experienţa
lor este inacceptabilă şi se străduie doar să atraga atenţia îngrijitorului ca
să o corecteze.
Tendinţa pe viaţă de a atrage atenţia este doar continuarea eşecului copilului frustrat
de a o obţine la timpul ei, până când cerinţa de a fi băgat în seamă a devenit
un scop
în sine, un fel de concurs compulsiv de voinţe. Aşadar genul de atenţie
parentală
care obţine tot mai
multe semnalări din partea copilului, este în mod clar unul nepotrivit.
Ganduri noi despre psihoterapie:
Individul
îşi poate schimba aşteptările slabe sau negative despre sine, înţelegând în
profunzime care sunt aceste aşteptări, cum au ajuns acolo şi de ce sunt false.
Cel mai înrădăcinat sentiment de inadecvare este, la origine, o conştiinţă
înnăscută a propriei valori. Această încredere este trădată şi erodată de
experienţe ce impun credinţe eronate, credinţe pe care în copilăria timpurie şi
chiar mai apoi, nu suntem capabili să le punem la îndoială. Fricile – ameninţări
fără nume şi fără formă cu consecinţe prea înfricoşătoare ca să le privim în faţă
– limitează orice libertate de acţiune sau chiar de gândire, care ar putea
tinde în acea direcţie. Aceste frici sunt uneori atât de restrictive încât
persoana simte să-şi trăiască viaţa într-o închisoare auto-impusă.
...
În
lumina conceptului continuum, o persoană care cere ajutor este o persoană în
mod esenţial
„sanatoasa” ale cărei nevoi caracteristice speciei nu au fost îndeplinite şi ale
cărei aşteptări
specifice evoluate au fost întâmpinate şi tratate cu respingere împlicită sau condamnare
de către cei al căror rol ar fi fost să le respecte şi să le îndeplinească.
Părinţii nedisponibili,
din nefericire, îl fac pe copil să simtă că nu este demn de a fi iubit sau ca nu
merită sau cumva că nu e destul de bun. El nu poate, prin natura sa, concepe ca
ei sa greşească: trebuie sa fie el. Aşadar când realizează profund ca plânsul, suspinul, neîncrederea
în sine, apatia sau rebeliunea erau răspunsuri umane corecte la tratament incorect,
întreaga sa impresie despre sine – cea greşită – se schimbă în mod corespunzător.
O revedere a istoriei unei persoane în această lumină, consider eu, are în sine
un efect salutar; creează o atmosferă vindecătoare pentru cineva obişnuit să se
simtă fără valoare, nedorit sau vinovat.
In capitolul 1 autoarea ne povesteste cum a ajuns ea in jungla sud-americana si cum i s-au schimbat parerile cand a ajuns in contat cu indienii din tribul Yequana. A fost asa de fascinată de viața unică pe care o duceau membrii tribului incat a revenit de inca patru ori, in total petrecand doi ani şi jumătate printre ei dupa care a scris cartea. Este interesant de citit cum oamenii aceia in fata unor situatii pe care noi ne-ar fi ofticat de-a dreptul, ei se comporta senin. Nu doar adultii se omportau diferit fata de cei din lumea civilizata dar chiar si copiii erau diferiti in comportamentul lor, in felul in care isi traiau copilaria si se relationau la adulti si la ei insisi.
In cap 2 apar raspunsurile referitoare la deviatia care s-a produs in continuum-ul uman.
Din
ce
în ce mai frecvent, simţul nostru înnăscut legat de ceea cene
e mai bun este scurtcircuitat de suspiciune, în timp ce mintea, care nu a
ştiut
mare
lucru niciodată
despre nevoile noastre reale, decide ce să facem. De exemplu, nu este
teritorul facultăţii intelectuale să decidă cum ar trebui îngrijit un
bebeluş. Aveam instincte absolute precise, experte în fiecare detaliu al
îngrijirii copilului, mult înainte să devenim orice s-ar fi asemănat cu
Homo sapiens. Dar am conspirat să zădărnicim această cunoaştere
demult-statornicită atât de tare că angajăm cercetători cu normă
întreagă să desluşească modul în care ar trebui să ne comportăm cu copiii nostri, unii faţă de alţii şi faţă de noi înşine.
...
Cât
de multe ştim despre aşteptările înnăscute ale omului? Ştim destul de bine ce obţine,
ni se spune deseori ce doreşte, sau ce ar trebui să
dorească, potrivit sistemului curent de valori.
Ceea ce istoria lui evolutivă l-a condiţionat să aştepte în calitate de ultim
reprezentant
al linei strămoşeşti de moştenire, este, în mod ironic, unul dintre cele mai întunecate
mistere. Mintea a luat conducerea în a decide ce e mai bine şi ţine la suveranitatea
sa pentru modelele şi pentru presupunerile sale. În consecinţă, ceea ce era mai
demult aşteptarea încrezătoare de tratament adecvat şi de condiţii de mediu
este acum
într-atât de frustrată că o persoană de multe ori se simte norocoasă dacă nu e
fără adăpost
sau în dureri. Dar chiar în secunda în care spune „Sunt bine”, există în el un
simţ de
pierdere, un dor de ceva pe care nu-l poate numi, un sentiment de decentrare, că-i lipseşte
ceva. Întrebat franc, rareori ar nega această stare de fapt.
Aşa
că pentru a descoperi caracterul precis al expectanţelor evoluate, nu are nici un
rost să ne uitam
la modelul recent, civilizat. Să cercetăm alte specii poată fi folositor
şi în acelaşi timp înşelător ... Dar să studiem oamenii care nu au
părăsit continuum-ul comportamentului şi mediului potrivit este în mod evident mai folositor.
Capitolul 3 Inceputul vietii. si de aici incepe adevarata punere in fata oglinzii.
În
primele momente după naştere, nou-născutul se află într-o stare de conştienţă care
e toată simţuri; nu are capacitate de gândire, în sens de raţionare, memorie conştientă,
reflexive sau judecată. Poate, decât conşient e mai bine să-i spunem simţitor.
Adormit
el este conştient de starea lui de bine, cumva la fel cum un adult care doarme
cu
cineva
şi este conştient de prezenţa sau absenţa persoanei. Treaz, este mult mai
conştient de starea lui, dar într-o manieră care la adult s-ar numai
subliminală. În orice stare s-ar afla,
el este mult mai vulnerabil la starea lui decât adultul, fiindcă el nu are
reper precedent cu care să-şi coreleze impresiile.
Lipsa
unui simţ al trecerii timpului nu este deloc un dezavantaj pentru un bebeluş aflat
în burtică sau în braţe; el pur şi simplu se simte bine, dar pentru un
nou-născut care nu se află în braţe, neputinţa de a diminua orice parte a
suferinţei lui prin speranţă (care se bazează pe un simţ al timpului) este,
poate, cel mai crud aspect al chinului. Aşadar, plânsul lui, nu poate nici
măcar conţine speranţă, deşi acţionează ca un semnal care cere alinare.
Mai târziu, când săptămânile şi lunile au trecut, şi nivelul de înţelegere al bebeluşului
creşte, speranţa începe să se simtă vag, iar plânsul devine un act asociat cu
un rezultat,
fie negativ, fie pozitiv. Dar lungile ore de aşteptare sunt prea puţin
îmbunătăţite de
apariţia simţului timpului. Lipsa experienţei anterioare face timpul să pară
incredibil de lung pentru un
bebeluş aflat în stare de dorinţă. Chiar ani mai târziu, la vârsta de cinci
ani, promisiunea unei biciclete pentru “Crăciunul viitor”, făcută în august,
este cam la fel de satisfăcătoare ca nici o promisiune
...
La
naştere, aşadar, apar şocuri care nu şochează sau pentru că sunt aşteptate (şi
li s-ar simţi lipsa) sau pentru că nu se întâmplă toate deodată. Naşterea nu
poate fi privită corect drept sfârşitul unei linii de producţie al bebeluşului,
pentru că unele parţi sunt finisate încă din burtică, în timp ce altele nu vor
fi operaţionale decât mult mai târziu.
După
şirul de aşteptări împlinite în burtică, nou-născutul se aşteaptă, sau, mai
bine zis, este sigur că şi
următoarele cerinţe vor fi îndeplinite.
Ce
urmează? Timp de zeci de milioane de generaţii, ceea ce urmează este transferul
dintr-un mediu pe de-a-ntregul viu înăuntrul corpului mamei într-unul parţial viu,
din afara lui. Deşi corpul ei a-toate-dătător este acolo, şi (de când cu
eliberarea mâinilor
de catre mersul vertical) braţele ei la fel, există destul de multă lipsă de
viaţă, chiar
prin aerul străin care-i înconjuroară trupul. Dar şi pentru asta este pregătit;
locul său în
braţe este cel aşteptat, cunoscut celui mai profund simţ al sau drept al
lui, şi ceea ce experimentează
câtă vreme este în braţe este acceptabil pentru continuum său, îi îndeplineşte nevoile
curente şi contribuie în cel mai potrivit mod dezvoltării sale.
Din
nou, nivelul sau de conştienţă este foarte diferit de ceea ce va deveni. El nu poate
interpreta impresiile sale asupra lucrurilor. Ori sunt in regulă ori nu sunt.
Cerinţele sunt
strict la acest nivel. După cum am văzut, nu poate spera, dacă acum nu se simte confortabil,
că se va simţi mai târziu. Nu poate concepe, când mama pleacă, ideea că “vine
mama înapoi”; lumea s-a stricat brusc, circumstanţele sunt intolerabile. Îşi
aude şi îşi
acceptă plânsul, dar deşi mama lui îi cunoaşte sunetul şi semnificaţia din
timpuri străvechi,
la fel ca orice copil sau adult care îl aude, el nu-i întelege semnificaţia. El
doar ştie că este o acţiune pozitivă înspre a îndrepta lucrurile. Dar dacă este
lăsat să plângă prea
mult, dacă răspunsul pe care ar trebui să-l obţină nu apare, acea senzaţia
pleacă şi ea, lăsând
în loc un gol total, fără timp şi speranţă. Când mama vine totuşi la el, pur şi
simplu se
simte bine, el nu este conştient că a fost plecată, nici nu-şi aminteşte că a
plans. Este conectat
din nou la linia vieţii sale, iar mediul său îi îndeplineşte aşteptările. Când
este abandonat,
lăsat în afara continuum său de experienţe, nimic nu este acceptabil şi nimic nu
este acceptat. Dorinţa este tot ce există, nu există nimic de folosit, nimic pe
care să crească,
să îndeplinească nevoia de experienţă, fiindcă experienţele trebuie să fie cele aşteptate
şi nimic din experienţa strămoşilor care l-au format, nu l-a pregătit să fie
lăsat singur, adormit sau
treaz, cu atât mai puţin să fie lăsat singur să plângă.
Senzaţia
potrivită unui nou-născut purtat în braţe este aceea de a fi în ordine, în armonie,
de bine esenţial. Singura identitate pozitivă pe care o poate cunoaşte, fiind animalul
care este, se bazează pe premiza că este în regulă, bun şi binevenit. Fără
această convingere,
o fiinţă umană de orice vârstă este schilodită de o lipsă de încredere, lipsa unui
sens deplin al sinelui, lipsă de spontaneitate şi de har. Toţi bebeluşii sunt buni,
dar nu
o pot şti ei înşişi decât prin reflexie, decât prin felul în care sunt trataţi.
Nu există nici o
altă cale viabilă pentru o fiinţă umană să se perceapă pe sine; toate celelalte
senzaţii sunt inutilizabile
când vine vorba despre punerea bazelor stării de bine. Senzaţia de bază
despre sine potrivită indivizilor din specia noastră este starea de bine.
...
Fără
un simţ al binelui propriu, individul nu ştie nici cât de mult să ceară în
termeni de confort, siguraţă, ajutor, companie, iubire, prietenie, bunuri,
plăcere sau bucurie. O persoană fără acest simţ, simte adeseori că există un
loc gol acolo unde ar trebui să fie ea însăşi.
Este
o practică standard în ţările „dezvoltate” să cumperi o carte despre îngrijirea bebeluşului
în momentul în care noua persoană este aşteptată. Poate fi moda vremii să lase
copilul să plângă până i se rupe inima, până cedează, până amorţeşte şi devine
„copil cuminte”;
sau să fie luat când mama are chef şi nu are altceva de făcut pe moment sau, după
un alt curent recent de gândire, să lase copilul într-un vacum emoţional,
neatins cu excepţia
aspectelor strict necesare şi apoi a nu arăta nici o expresie facială, nici
plăcere, nici
zâmbet, nici admiraţie, doar o privire goală. Oricare ar fi, proaspetele mame
citesc şi ascultă,
neîncrezătoare în abilităţile lor înnăscute, neîncrezătoare în „motivele” bebeluşului
de a da încă semnalele absolut clare. Bebeluşii au devenit, bineînţeles, duşmanii
care trebuie învinşi de către mame. Plânsul trebuie ignorat pentru a-i arăta bebeluşului
cine-i şeful şi o premiză de bază a relaţiei este că trebuie făcut orice efort
pentru
a forţa bebeluşul să se conformeze dorinţelor mamei. Se arată lipsă de plăcere, dezaprobare
sau retragerea dragostei de câte ori comportamentul bebeluşului dă „de lucru”,
„pierde” timpul sau este în vreun alt fel considerat neconvenabil. Ideea este
că a îndeplini
dorinţele unui bebeluş îl va „răsfăţa”, iar acţionând împotriva lor va folosi
la dresarea
lui, la adaptarea lui la societate. În realitate, se obţine exact efectul opus in fiecare caz.
Perioada
imediat următoare naşterii este cea mai impresionantă perioadă petrecută în
afara corpului mamei. Ceea ce întâlneşte bebeluşul este ceea ce înţelege el
drept natura vieţii.
Fiecare impresie ulterioară poate doar confirma, într-o măsură mai mare sau mai mică,
prima impresie, făcută când nu avea deloc informaţii despre lumea exterioară. Aşteptările
lui sunt cele mai inflexibile pe care le va avea vreodată. Schimbarea din ospitalitatea
totală a uterului este enormă, dar, după cum amvăzut, a venit pregătit pentru marea
spăritură din uter la locul său în braţe.
Pentru
ce nu a venit pregătit este o săritură şi mai mare în orice fel, cu atât mai puţin
pentru una într-un nimic, non-viaţă, un coşuleţ cu textile sau un pătuţ de
plastic fără mişcare, sunet, miros sau senzaţie de viaţă. Ruptura violentă din
continuum mamă-copil, atât
de puternic conturată în timpul fazelor petrecute în uter, e de înţeles că se
lasă cu depresie
la mamă, precum şi cu agonie la bebeluş.
Fiecare
terminaţie nervoasă de sub pielea lui proaspăt expusă tânjeşte după îmbrăţişarea
aşteptată, întreaga lui fiinţă, specificul a tot ceea ce este el, conduce spre a fi purtat in brate.
Timp de milioane de ani puii de om au fost ţinuţi aproape de coprul mamei lor încă din momentul naşterii. Unii bebeluşi din ultimele sute de ani se poate să fi fost privaţi de această experienţă de maximă importanţă, dar acest fapt nu a diminuat deloc aşteptarea fiecărui nou-născut că el va ajunge la locul lui de drept.
...
Primele componente formate ale alcătuirii psiho-biologice ale unui copil au rolul cel mai formator asupra ceea ce va fi întreaga lui viaţă. Ceea ce simte înainte de a gândi determină într-o mare măsură ce va gândi, când gândirea devine posibila. Daca se simte în siguranţă, dorit, si „acasa” în mijlocul activitaţii înainte de a putea gândi, părerea lui asupra experienţelor de mai târziu va diferi mult de a unui copil care se simte nedorit, care nu e stimulat de experienţe fiindcă-i lipsesc, şi care este obişnuit sa trăiascaăîntr-o stare de dorinţă, chiar dacă experientţle ulterioare ale amândurora vor fi identice.
Primele componente formate ale alcătuirii psiho-biologice ale unui copil au rolul cel mai formator asupra ceea ce va fi întreaga lui viaţă. Ceea ce simte înainte de a gândi determină într-o mare măsură ce va gândi, când gândirea devine posibila. Daca se simte în siguranţă, dorit, si „acasa” în mijlocul activitaţii înainte de a putea gândi, părerea lui asupra experienţelor de mai târziu va diferi mult de a unui copil care se simte nedorit, care nu e stimulat de experienţe fiindcă-i lipsesc, şi care este obişnuit sa trăiascaăîntr-o stare de dorinţă, chiar dacă experientţle ulterioare ale amândurora vor fi identice.
Ma opresc aici insa sper ca v-am starnit interesul fata de aceasta carte importanta.
Cartea are in total 7 capitole si sper ca din celelalte 4 sa va povestesc un pic mai altfel.
Conceptul Continuum se poate cumpara de pe Cuibarel.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu