marți, 9 aprilie 2013

Lipie cu leurda


Aceasta lipie a devenit preferata mea dintre toate lipiile care le-am facut pana in prezent si chiar ma intreb ce m-a oprit sa o descopar pana acum. Mi-a venit ideea ei in contextul in care ramasesem fara paine, fara maia, si aveam doar faina integrala si muuulta leurda
Aluatul e simplu de tot
~ 300 gr faina integrala
~ un praf de sare
~ 3 linguri ulei de masline
~ 150 ml apa (de busuioc)
~ o mana de leurda

Am amestecat faina cu sarea, am adaugat uleiul si apoi putin cate putin apa de busuioc.
Am framantat, ajutata de copii, o coca la care am adaugat frunzele de leurda tocate pana a devenit de o consistenta elastica si nelipicioasa.
Am format din coca de mai sus 4 bile, chiar egale (copiii mei au vrut sa folosim cantarul digital asa ca stiu: fiecare bila a avut 89-90 grame)
Am intins bilele ca sa fie cat de cat subtiri si rotunde si le-am presarat cu foarte putina faina deoarece nu am vrut sa mai pun ulei in tava.

Le-am bagat pe rand la cuptorul incins si dupa 10-15 minute au fost gata. Ele se umfla putin si se coc foarte frumos si pe o parte si pe alta fara sa trebuiasca sa fie intoarse.

Eu pe prima am cam uitat-o in cuptor si s-a facut un pic tare. M-am sacrificat si am mancat-o eu ;)
Pe celelalte 3, ai mei copii le-au rezolvat imediat. Noi le-am mancat acum cu pateu de linte rosie dar planuim ca zilele ce urmeaza sa facem un humus verde (cu leurda deci) si un pateu de hrisca incoltita cu marar ;)

Daca va tenteaza, daca va incumetati, nu uitati sa ne spuneti parerea voastra.
Se fac repede si se mananca la fel de repede :)
Pofta buna :*

18 comentarii:

  1. Dar ingrasa? Asta-i intrebarea ca vine primavara si nu mai incapem in haine!!! Leurda as manca-o direct cruda, imi place foarte tare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) :))
      Nu stiu daca ingrasa. Nu mai mult ca painea.. :)

      Leurda e foarte buna cruda. Si noi suntem fani leurda in perioada asta.
      Uite aici retete cu leurda http://dpnori.blogspot.ro/search/label/leurda

      Ștergere
  2. eu am facut lipie/azima cu ciuperci. am imprumutat cateva ciuperci din tocanita ce se astepta gatita, am amestecat faina alba cu secara si niste tarate de grau, ca asta aveam in casa.. plus stropul de sare si gata. fara ulei ca nu e bun incalzit. minunate au iesit, desi poate cam crocante.
    multumesc de inspiratie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adriana , oare nu de aia au iesit crocante? ca nu ai pus ulei?
      Si eu incerc sa folosesc cat mai putin ulei gatit de-aia nu am uns tava cu ulei
      Cu ciuperci am facut doar placinte, budinci sau clatite; lipii (inca) nu :)
      Ah, si sarmale cu ciuperci :)
      Urmeaza sa facem in saptamana mare un drob cu ciuperci insa :)

      Ștergere
    2. m-am gandit si eu ca asta ar fi motivul, lipsa uleiului. eu am renuntat la ulei gatit de mai bine de un an si nu ma mai intorc la el. mai fac compromisuri doar cand scap cate-o mana de seminte prin diverse preparate gatite si nici asta nu se-ntampla zilnic.
      dar am gasit leacul lipiilor/azimelor -ca ale mele cred ca au fost mai mult azime decat lipii - le-am umezit cu apa (nu de la robinet) si am asteptat 2-3 minute inainte de a le manca. excelente au fost. tot crocante dar macar n-am pierdut niciun dinte in ele!

      Ștergere
    3. :) :) ce scumpa esti!
      Da, eu am uitat sa scriu in articol: cand le scot din cuptor le pun intr-un prosop umed. care cum o scot, o pun acolo.
      M-am obisnuit asa de cand faceam paine. ori o puneam in prosop umed, ori o umezeam cu apa, daca era mai crocanta, si apoi o inveleam in prosop.
      Da, cum ai facut tu, azima se pare ca e. Dar nici unt nu folosesti? sau ou?

      Ștergere
    4. nu folosesc deloc produse animale in bucatarie. le-am lasat balta dupa ce am nascut, cand mi-am dat seama ca daca nu o sa vreau sa ii dau copilului meu, atunci nici eu nu trebuie sa mananc. mai 'calc stramb' daca primesc de la mama vreo placinta cu lapte sau unt. dar pe masura ce creste puiul se raresc si intamplarile astea. :)

      Ștergere
    5. Da. stiu cum e. eu incerc sa reduc cat pot insa la unele chestii mi se par mai potrivite ingrediente cum ar fi untul, oul.
      Adriana, tu esti pe un gup unde se doneaza maia cumva?

      Ștergere
  3. Buna,
    vreau sa te felicit pt toate activitatile care le faci cu copii tai,esti o mama minunata :)
    Aaa da si felicitari pt lipii arata f bine,eu as incerca cu faina fermentata de cu seara.
    Claudia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Claudia.
      Te referi la paine cu maia? sau..?
      Cultura mea de maia a murit. si n-am mai putut-o resurcita :(

      Ștergere
  4. Cu iaurt sau cu zer oare merge si apa calda cu lamaie?
    La cat mai multe idei pt activitati cu copii,noi va urmarim.
    Cu drag,Claudia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa sti ca m-ai facut curioasa.
      Trebuie sa aflu cum sta treaba asta cu faina fermentata.
      Incerc in seara asta cu zer+faina sa vad pana dimineata cum se prezinta :)
      Multumesc Claudia
      :*

      Ștergere
  5. Cat de bine arata! Imi notez reteta si o sa incerc si eu

    RăspundețiȘtergere
  6. Fara drojdie? Si fara ou? Nu ies prea tari?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da. fara drojdie si fara ou. nu ies tari ca nu le las sa se usuce :)
      Aseara, de exemplu, am facut cu faina de secara+alba, si ceapa in loc de leurda.
      au iesit foarte bune.
      Poti face si fara verdeata. pui plante aromatice, busuioc, rozmarin, chimen,..

      Ștergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...